Vilt og veldressert side om side

Noen ganger er besøker jeg mammas hage "på landet" (Røa). Dette er hagebruk jeg bare kan drømme om nede på Løkka, men det hindrer meg ikke i å gjøre noen betraktninger her. Vår er i ferd med å gli over i sommer, humlene surrer og det skyter grønne skudd i rekordfart. Jeg er ute i hagen til mor og nyter eksamensfri. At en yppig neslebusk står side om side med den pyntelige peonen er ikke latskap på lukefronten. Det er gjort med overlegg...


Vollen fyller ett år i disse dager. Det som var en flat plen, har fått nytt liv med rundt 30 tonn stein- og jordmasse.  Alt fra rødløk og jordbær, til prydplanter og ville bregner vokser her, i skjønn forening. 


Å sette pris på det som slår rot i hagen på eget initiativ, er fremmed for mange. Vill vekst, uorden og "kortreiste" planter hører utmark til. I hagene hersker det kortklipp og kjøpestemor. Plen, et og annet frukttre og kanskje et par sommerblomster omgitt av naken jord. Alt skal være ment, gjort og bestemt av menneskehånd. Dette er definisjonen på en velstelt hage, og først og fremst et signal om kontroll. "Hansens har livet på stell,ja!" (...ettersom de har tid og ressurser til å holde en såå peen have).

Men å få en japansk dveglønn til å vokse i struttende  vifteformasjoner ville kanskje høstet beundring i nabolaget og vært en bragd for femti år siden. Men ikke i dag. Det er en prestasjonsarena som har gått ut på dato! Det finnes lite eksklusivt ved typiske hageplanter i dag. De er overalt. Det bugner av tuja, og Plantasjen nærmest kaster trippelfylte kjempehortensia etter deg...


Jeg har alltid drømt om å høste jordbær i egen hage. Fem sorter er anskaffet, og jeg er nær ved å sette meg ned og prøve å stirre bærene til å modne.

Ikke er det vanskelig å få til orden og plettfri hageprakt heller, med utallige klippere, fresere, sprut, spray og fjernere. En mønsterhage er den minste kunst! Akkurat som et glattpolert barbiefjes ikke er spesielt enestående i dag, ettersom det er noe alle kan få, med billige triks. Vi vil ha det autentiske og naturlig vakre, også på hagefronten. 



Urbane mennesker omgir seg dessuten for det meste med ting som er designet, kontrollert og meislet på plass. Den ubeørte naturen har blitt det sjeldne. Det naturlige er eksklusivt og ettertraktet.Vi vil ha frittgående biff, dra på ferie dit det ikke er mobildekning, og ha naturplank på gulvene.  

Jeg sier ikke at man må la hagen bli en jungel. Hagen tjener til alt fra rekreasjon og sport til matauk, og da er det naturlig med litt dressering. Man må kanskje holde skvalderkål og løvetann i sjakk, flytte, klippe og forme. Noen skikkelig bisarre tulipaner kan være helt riktig. Eller en japansk dverglønn for den saks skyld. Det handler egentlig bare om å åpne øynene og se!


Det er lite ved den mørkerøde papegøyetulipanen som lukter kortreist og naturlig. Sorten er skapt gjennom strategiske mutasjoner. 

Utforske hva inntrykkene gjør med deg. Slakke på frykten for å miste kontrollen...hagekontrollen! Kanskje du ikke trenger å luke bort den plantetusten bare fordi det ikke er du som har plantet den. Du oppdager kanskje at den har riktig elegante blader, og lar du den stå, smigrer den deg kanskje med en vakker liten blomsterprakt. Det hender jeg føler meg beæret over at en plante har besluttet at den flekken i min hage var det riktige stedet å slå seg ned på. Og har den kommet selv, trives den gjerne ekstra godt.


Det har slått seg ned mange små akeleieplanter på vollen. Selv bladverket er dekorativt med de dyprøde kantene.  Jeg er dessuten spent på hvilken farge de kommer til å blomstre i... 

Det kan bli en fantastisk dynamikk i hagen om du våger å blande ville og kultiverte planter, såvel som matplanter og prydplanter. 

Etter min mening finnes det ikke en vakrere hage, enn en hage som får være med å bestemme...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar